Dotaz: „Prosím o poskytnutí informace, kde by bylo možné zapůjčit handbike, kde by bylo možné zakoupit bazarový handbike a kde nový stroj. Vyrábí u nás někdo karbonové závodní handbike? Jaký handbike by pro mne byl nejvhodnější, pokud bych si tento stroj chtěl pořídit…“
Tyto dotazy jsou tak časté, že jsme se rozhodli informaci o pořízení či zapůjčení handbike zveřejnit v Tréninkové poradně.
1) zapůjčení handbike
V České republice neexistuje oficiální půjčovna handbike a tím se možnost zapůjčit si handbike stává poněkud složitější. Nicméně je několik možností, jak se k handbike dostat a vyzkoušet si jízdu v praxi. Především doporučuji obrátit se na tým Černí koně, kteří vlastní několik handbike určených pro zapůjčení. Tento klub zajišťuje pořadatelství volnočasového projektu Český pohár horských kol handicapovaných cyklistů v rámci projektu Pojeď s námi a tak jízdu na handbike můžete otestovat přímo při některém ze závodů tohoto světově unikátního seriálu.
Další možností jsou různá sdružení, která se zabývají problematikou volnočasových aktivit vozíčkářů a vlastní ukázkové stroje vhodné pro vyzkoušení. Namátkou uvádím Centrum sportovních aktivit handicapovaných studentů při FTVS UK, které vede Dr. Jan Hrůša, Csc.
Handbike obstojné kvality také vlastní rehabilitační ústavy, které se specializují na poúrazovou rehabilitaci a i zde je možné domluvit si test a konečně je možné kontaktovat přímo výrobce handbike a domluvit si testovací jízdu.
2) bazarový handbike
I ojetý handbike v rozumné cenové relaci je u nás možné sehnat. Doporučuji kontaktovat pořadatele vyhlášeného závodu EHC, Evropského poháru v Lounech Radovana Šabatu, který vlastní několik ojetých závodních strojů, které případně odprodá ve velmi rozumné cenové relaci. Další možností je kontaktovat největší český handbikový klub Handbike ČR, zda někdo z členů náhodou nepořizuje stroj nový a neprodává starý.
A konečně, můžete se obrátit na osobu nejpovolanější, Marcela Pipka, paralympijského vítěze a mistra světa, který vlastní firmu dovážející do ČR nové handbike, ale zároveň je schopen i doporučit a sehnat handbike ojetý.
3) nový handbike
V otázce pořízení nového handbike znovu doporučuji, obrátit se na Marcela Pipka. Nejenom, že pro vás vybere vhodný stroj, ale i poradí s celou řadou dalších věcí souvisejících s tímto sportem. Je velmi důležité promyslet si, k jaké jízdě handbike budete používat a dle toho zvolit nejenom vhodný typ, ale i osazení stroje, kola, posed, atd. Jinými slovy, určitě nekupujte závodní speciál na turistické vyjížďky. Po pár kilometrech totiž zjistíte, že drahý závodní super stroj sice bude budit zaslouženou pozornost, nicméně je stvořen pouze k jedinému účelu – závodům a výkonnostním tréninkům. Pro jiný druh jízdy je značně nepohodlný a jízda na něm netrénovaným osobám nepřinese očekávané potěšení. V opačném případě pak platí, že pokud závodíte, pořiďte si odpovídající stroj v dostatečné kvalitě. Pokud tak neučiníte, velmi brzy budete řešit problém, že váš stroj prostě na závodění nestačí a celková investice pak nabude mnohem větších rozměrů, než kdybyste si kvalitní stroj pořídili rovnou.
4) závodní handbike
Závodní handbike už je velmi specializovaná záležitost. Než si takový stroj pořídíte, nepodceňte důkladnou konzultaci s odborníky, ale i kolegy závodníky. Závodní stroje se staví na míru a jezdci si je upravují podle svých osobních potřeb. Špičkové závodní hanbike jsou záležitostí výhradně zahraniční výroby, doporučuji navštívit internetové stránky a podrobně prostudovat nabídky jednotlivých firem.
Karbonový handbike pak představuje současný technologický vrchol závodních strojů. Jízdní vlastnosti karbonu jsou skutečně odlišné od klasických materiálů, jak potvrdí nejenom odborné testy, ale především osoby nejpovolanější – samotní závodníci. Pokud se pro takový stroj rozhodnete, musíte počítat s poměrně značnou investicí, která se ve standardu pohybuje kolem 200 000 Kč.
Karbonové handbike se vyrábí na zakázku s přibližně dvou až tří měsíční dodací lhůtou. Tuzemský výrobce karbonových handbike není, se žádostí o výrobu se budete muset obrátit na specializované výrobce v zahraničí, především ve Švýcarsku, Německu, Francii a Itálii.
Pokud závodíte a chtěli byste si pořídit nový stroj, učiňte tak mimo závodní období, nejlépe po sezóně, během přípravného období. Jedině tak budete mít dost času na to se s novým strojem dostatečně „sžít“ a využít v maximální míře jeho předností.
Kontakty na osoby jmenované v článku či na představitele zmíněných klubů obdržíte na sekretariátu Čaths.
Mgr.Viktor Zapletal