31 Čec

Tréninková poradna, otázka 23. – Medializace – marketing – finance ve sportu, část 1.

Část 1. – Medializace

Finance. Ve výkonnostním sportu jsou alfou a omegou prakticky všeho. Alespoň většina sportovců či funkcionářů si to myslí. Množství dotazů na téma „kde a jak sehnat peníze, kolik má ten či onen sport, jaký je rozdíl mezi sportovci s handicapem či jejich kolegy bez něj“ je opravdu nepřeberné.
Pokusím se obecně odpovědět na nejčastější otázky a budu vycházet především z vlastní praxe, tedy práce se sportovci – profesionály, pro které je vrcholový sport jediným zdrojem obživy.

Možná byste byli překvapeni, kolik lidí se domnívá, že nejdříve je potřeba sehnat peníze na svůj sport a až poté předvádět výkony, na jejichž základě by vám někdo nějaké peníze na vaši činnost mohl dát. Úvahami typu: kde bychom byli, kdybychom měli to, co mají tamti atd., zaměstnává své mozkové spirály bohužel nejeden sportovec či funkcionář.
Ujišťuji všechny, kteří přemýšlejí podobným směrem, že tato cesta je slepá. Základem profesionálního sportu je především tréninková dřina, postupně přetavená ve velmi kvalitní sportovní výkony. Nic víc a nic míň – nic složitého. A velmi pravděpodobně vaši cestu mezi domácí či světovou špičku zpočátku nikdo finančně nepodpoří a pomoci si budete muset především vy sami. Útěchou vám může být, že podobné startovní podmínky mají téměř všichni.

Předpokládejme ale, že jste talentovaní, tréninku věnujete vše a postupně dosahujete kvalitních výsledků na závodech. Můžete se tedy pokusit pohybovat v ose, která je základem profesionálního sportu a dělí se do tří částí, které spolu velmi úzce souvisí :

medializace – marketing – finance

Medializace:
Sportovní medializace vaší osoby je základem vašeho případného finančního úspěchu. Úplně jednoduše řečeno – pokud budete známí a populární, můžete být zajímaví pro marketing a ten vám následně může přinést požadované peníze.

Neočekávejte ale, že s kvalitním sportovním výkonem automaticky přichází média a novináři. Ani náhodou a pro sport handicapovaných to platí dvojnásobně. Bohužel v České republice je jen velmi málo médií zabývajících se sportem handicapovaných. A komerčního novináře, který by se specializoval pouze na sport handicapovaných, nemáme u nás žádného.
Aby se svět o vás dozvěděl, musíte se popularizovat sami. Jak? Všemi dostupnými prostředky: založte si internetové stránky, založte si Facebookovou adresu, posílejte články a fotografie o svých výkonech do redakcí sportovních webů, novin či časopisů.
Od věci není ani polep auta či účast na zajímavých, exhibičních závodech či společenských akcích.
Nestyďte se a informujte o své činnosti. Snažte se být vidět, je celá řada sportovců a klubů, kteří upoutávají pozornost na první pohled a to je činí populárními.

Bude vás to stát hodně práce a úsilí, ale výsledek může být velmi efektivní. Pokud budete obdivuhodní, zajímaví, zábavní, podstatně snadněji se vám může podařit navázat spolupráci s marketingovou agenturou či firmami, které by vašich úspěchů mohly využít pro svou propagaci a zároveň vás podpořit a financovat vaši další sportovní přípravu.
To samé platí o klubech. Klub může využít vašich sportovních úspěchů ke své propagaci a zviditelnění a naopak vy můžete využít popularity klubu. Asi nejlepším příkladem jsou kluby fungující na integračním principu – angažují za své členy společně špičkové sportovce bez handicapu i s handicapem, což je pro ně v konečném součtu velmi výhodné.

Využijte v této souvislosti nabídky webu ČATHS, který je v současnosti nejnavštěvovanějším internetovým portálem specializovaným na sport handicapovaných v České republice a informujte veřejnost o vašem sportu, úspěších, klubu či sportovních akcích.
Postačí pár fotek a krátký text a o vaší činnosti – redakce webu ČATHS vše ráda zveřejní a během pár dní se o vás dozví celá sportovní obec.
Rozhodně medializaci nepodceňujte, funguje na všech sportovních úrovních a je prospěšná nejenom sportovcům a klubům, ale i např. sportovním akcím.

V další části tohoto článku si povíme o marketingu.

/V. Zapletal/